Geplaatst door op 20 dec 2018 | 2 reacties

2018 en Muziek: een topjaar!

Eigenlijk zeg ik het elk jaar, maar voor 2018 en muziek geldt het nu even extra: het was een fantastisch jaar. Voor het eerst houd ik albums over die niet in mijn jaarlijst terechtkomen omdat ik mezelf beperk tot 25 titels. Er is meer geweldige muziek uitgebracht dan ik hier redelijkerwijs kwijt kan.

Wat ik óók elk jaar aanstip is dat veel lijstjes die je in deze tijd voorbij ziet komen een goed-beter-best volgorde hanteren. Er moet per se een ‘beste album’ worden uitgeroepen. Daar doe ik met 2018 en Muziek, net als alle jaren hiervoor, dus niet aan mee. Ten eerste omdat ik muziek geen wedstrijd vind, en omdat ik – ten tweede – van mening ben dat je albums in verschillende genres sowieso niet met elkaar moet vergelijken. En tenslotte omdat ik mijn smaak beslist niet als maatgevend beschouw. Wie denk ik wel dat ik ben, houd ik mezelf dan voor. Nee, dan liever gewoon een in eerlijke alfabetische volgorde opgestelde lijst met muzikale inspiratie.

Het was ook om een andere reden een leuk muziekjaar. Ongeveer halverwege bedacht ik namelijk dat ik de muziekrecensies in een andere vorm wilde gaan gieten. In plaats van één recensie per maand werd het een trio-recensie met drie kortere besprekingen van twee actuele albums (voor de jaarlijst) en één klassieker. Vaak – maar niet altijd – had die trio-recensie een thema. Zo kwamen er plukjes wereldmuziek voorbij, Scandinavische soundtracks, dromerige ambient, krasse knarren en retro-psychedelica. Wie weet wat dit in 2019 in dat opzicht nog gaat opleveren.

Van de recensies die door het jaar heen al verschenen vind je hier een korte samenvatting en een link naar de volledige recensie. Bij het muzikale jaaroverzicht van vorig jaar merkten we dat de grote hoeveelheid ‘Spotify Playbuttons’ in de tekst er bij sommige browsers en op sommige computers voor zorgde dat de pagina nogal langzaam opende. Daarom werd voor 2018 en Muziek ieder besproken album voorzien van losse luisterlinks naar de browserversies van Spotify en Tidal. Want in welke vorm dan ook: je moet mij uiteraard niet zomaar op mijn woord geloven. Luister en oordeel vooral zelf!  Heel veel luisterplezier!

Anja Garbarek – The Road Is Just A Surface

2018 en muziek: Anja Garbarek - The Road Is Just A SurfaceOp 31 augustus van dit jaar bracht Anja Garbarek haar meest ambitieuze werk tot nu toe uit. The Road Is Just A Surface is de soundtrack voor een muzikaal theaterstuk dat ze maakte in opdracht van het prestigieuze Bergen International Festival. Er bestaan twee versies van het album. Dit is de volledige ‘theatrical version’. Hier staan de liedjes niet alleen in de oorspronkelijke volgorde op, maar worden ze door sfeervolle soundscapes met elkaar verbonden. Het is een caleidoscopisch album waar je ademloos in wordt meegezogen, en waarin allerlei laagjes achter laagjes verstopt zitten die herhaald luisteren tot een prettige plicht maken.

Deze review is onderdeel van een trio-recensie die op 19 september 2018 verscheen. Lees hem hier helemaal.

Luister naar Anja Garbarek – The Road Is Just A Surface met Spotify
Luister naar Anja Garbarek – The Road Is Just A Surface met Tidal (abonnement vereist)

David Crosby – Here If You Listen

2018 en muziek: David Crosby - Here If You ListenAls je de All Music Guide erop naslaat dan zie je dat David Crosby tussen 1971 en 1993 slechts drie solo-albums uitbracht. Het duurde tot 2014 voor hij met Croz een in alle opzichten meesterlijk nieuw West-Coast album afleverde. Na Croz volgden in 2016 het samen met Snarky Puppy-baas Michael League geproduceerde Lighthouse, en het soms behoorlijk jazzy gearrangeerde album Sky Trails uit 2017. En nu dus Here If You Listen. Crosby is inmiddels 77, en dat noopt hem tot serieuze bespiegelingen. In het nummer Your Own Ride zingt hij zonder enige vorm van pathos “I’ve been thinking about dying, how to do it well…”. Prachtig vind ik dat, hoewel ik vurig hoop dat hij de pijp voorlopig nog niet aan Maarten gaat geven. Als iemand bewijst hoe je op een rijpere leeftijd uiterst gracieus je artistieke hoogtepunt kunt bereiken, dan is het David Crosby wel.

Deze review is onderdeel van een trio-recensie die op 16 november 2018 verscheen. Lees hem hier helemaal.

Luister naar David Crosby – Here If You Listen met Spotify
Luister naar David Crosby – Here If You Listen (MQA) met Tidal (abonnement vereist)

Donder – Keukenpraat

2018 en muziek: Donder - KeukepraatDit uit België afkomstige trio heeft een geheel eigen kijk op hedendaagse jazz. Het mysterieus getitelde album Keukenpraat is geen gemakkelijke kost, maar bij herhaald luisteren valt op een gegeven moment vanzelf het kwartje. De piano is vaak het enige herkenbare instrument, de (veelal gestreken) contrabas en ‘gevonden-geluiden-percussie’ dienen meer als een mistig canvas voor de pianomelodieën dan als individuele inbreng in het geheel. De opname is extreem ruimtelijk, maar de akoestische afbakening van de studio, die duidelijk is geregistreerd in de kristalheldere opname, is desondanks klein. De muziek krijgt daardoor een intieme en zeer persoonlijke sfeer. Bijgevolg is Keukenpraat behalve een veeleisend ook een zeer bevredigend album. Vanaf het moment dat de twijfel plaats maakt voor bewondering ben je een rijker mens…

Luister naar Donder – Keukenpraat met Spotify
Luister naar Donder – Keukenpraat met Tidal (abonnement vereist)

GoGo Penguin – A Humdrum Star

2018 en muziek: GoGo Penguin - A Humdrum StarJazz anno 2018, het Britse trio GoGo Penguin laat op hun vierde studio-album (op het nog immer prestigieuze Blue Note label) horen hoe dat kan klinken. De muziek van GoGo Penguin is een verbluffende en onverwacht toegankelijke mix van akoestische instrumenten (piano, bas en drums), die wordt gelardeerd met moddervette electronica, indrukwekkende, live gespeelde breakbeats, swingende basgrooves en samples, zonder echter het traditionele jazz-idioom uit het oog te verliezen. Traditionalisten zullen er ongetwijfeld van alles op aan te merken hebben, maar was Jazz niet juist de muziek waarin het ooit om ultieme vrijheid ging? GoGo Penguin innoveert, en dat zal beslist ook een jongere generatie muziekliefhebbers op het spoor van de Jazz brengen. Alleen daarom al hoort dit album in de jaaroverzichten van 2018 thuis.

Luister naar GoGo Penguin – A Humdrum Star met Spotify
Luister naar GoGo Penguin – A Humdrum Star (MQA) met Tidal (abonnement vereist)

Jacco Gardner – Somnium

2018 en muziek: Jacco Gardner - SomniumJacco Gardner verhuisde een paar jaar geleden van Hoorn naar Lissabon, waar hij begon te werken aan het derde album onder zijn eigen naam. Dat kwam eind november van dit jaar uit, en Somnium – zo heet het – is ánders. Het volledig instrumentale en grotendeels elektronische album is volgens Gardner geïnspireerd op de fantasieën die hij in zijn hoofd kreeg tijdens wandelingen door de oude Portugese stad. Hij las in die tijd veel science-science-fiction boeken, die zijn dromen en gedachten vulden met kosmische beelden. Somnium is een heerlijke trip die je in één adem uitluistert, en dan nóg een keer aanzet omdat je het niet kunt uitstaan dat hij al is afgelopen. Jacco Gardner levert hiermee wat mij betreft op de valreep nog één van dé platen van 2018 af.

Deze review is onderdeel van een trio-recensie die op 7 december 2018 verscheen. Lees hem hier helemaal.

Luister naar Jacco Gardner – Somnium met Spotify
Luister naar Jacco Gardner – Somnium met Tidal (abonnement vereist)

Jóhann Jóhannsson – Mandy

2018 en muziek: Johann Johannsson - MandyDe uitermate beklemmende, bijna hallucinogene soundtrack voor de ‘revenge thriller’ Mandy, die Jóhannsson vlak voor zijn dood in februari van dit jaar voltooide. Zijn elektronische soundscapes, aangevuld met de moddervette gitaartexturen van Stephen O’Malley van de groep Sunn O))), maken de soundtrack van Mandy tot een uitermate intense luisterervaring. Ondanks de zware, duistere geluidsmuren die het tweetal om de luisteraar heen bouwt is de productie open en weids, en is het buitengewoon eenvoudig om in deze muziek te verdwalen, waarna je de hoofdrolspeler in je eigen, zelfverzonnen thriller wordt.

Deze review is onderdeel van een trio-recensie die op 19 september 2018 verscheen. Lees hem hier helemaal.

Luister naar Jóhann Jóhannsson – Mandy met Spotify
Luister naar Jóhann Jóhannsson – Mandy met Tidal (abonnement vereist)

Jon Hassell – Listening To Pictures

2018 en muziek: Jon Hassell - Listening To PicturesNadat ik vele jaren geleden via een vriend kennis maakte met de zwaar bewerkte ‘muted’ trompet van Jon Hassell (op het verpletterende album Power Spot) ben ik al zijn werk gaan verzamelen. Na zijn laatste solo-album Last Night The Moon Came Dropping It’s Clothes In The Street werd het stil rond Hassell, maar afgelopen voorjaar kondigde de inmiddels 81-jarige (!!!) Meester een nieuw album aan, dat vlak voor de zomer verscheen. Listening To Pictures is trouwens, als je de ondertitel ‘Pentimento Vol. 1’ heel letterlijk neemt, maar voor een deel nieuw. De term Pentimento slaat namelijk op een uit Italië afkomstige kunstvorm waarin eerder gebruikte beelden worden bewerkt en in ‘nieuw’ werk verstopt. Maar ondanks dat Hassell dus misschien wel geen noot heeft geblazen op Listening To Pictures zorgen de smaakvolle samples uit eigen werk en de nieuwe bijdragen van o.a. Eivind Aarset ervoor dat het tóch een beeldschoon album is geworden.

Luister naar Jon Hassell – Listening To Pictures met Spotify
Dit album is helaas niet beschikbaar bij Tidal, maar het mocht niet onvermeld blijven. Beluister (en koop) het eventueel online via Bandcamp.

Jonathan Wilson – Rare Birds

2018 en muziek: Jonathan Wilson - Rare BirdsSinds hij in 2011 met Gentle Spirit misschien wel het mooiste neo-West Coast album aller tijden afleverde ben ik fan van Jonathan Wilson. Het is een druk baasje. Na Gentle Spirit leverde hij het eveneens briljante album Fanfare af, produceerde hij meerdere albums (waaronder twee van Father John Misty, die op rare Birds zijn wederdienst bewijst) en werd hij ‘musical director’ van de live-band van Roger Waters voor diens Is This The Life We Really Want tournee. En dan wist hij ook nog eens zijn verbroken relatie van zich af te schrijven op Rare Birds (“Nee, het is géén concept-album…”). De muzikale invloeden zijn ditmaal diverser dan ooit en beperken zich niet meer tot de ’70’s West Coast. Hier brengt hij odes aan onder andere Fleetwood Mac, David Bowie, ABBA, Jeff Lynne en Talk Talk. Je moet een aardig genie zijn om dat tot een samenhangend geheel te smeden, maar dat is precies wat Wilson voor elkaar krijgt. Meesterwerk. Punt.

Luister naar Jonathan Wilson – Rare Birds met Spotify
Luister naar Jonathan Wilson – Rare Birds met Tidal (abonnement vereist)

Laurie Anderson – Landfall

2018 en muziek: Laurie Anderson - LandfallHet album Landfall van Laurie Anderson en het Kronos Quartet is geïnspireerd op de tragedie die orkaan Sandy in 2012 aan de oostkust van Noord-Amerika veroorzaakte, en waar zij zelf in materieel opzicht ook slachtoffer van werd. De bijna achteloze manier waarop Laurie Anderson in dit persoonlijke verslag van de catastrofe allerlei schijnbaar ongerelateerde details aan elkaar rijgt tot een ode aan de veerkracht van gewone mensen tijdens en na een natuurramp is indrukwekkend. Vreemd genoeg spreekt er uit het verhaal dat Laurie Anderson op haar onnavolgbare manier vertelt ook een heleboel berusting. Het leven gaat door, we zijn er nog en het waren maar spullen, de weinig troostrijke mantra die slachtoffers van zo’n ramp zichzelf steevast toefluisteren. Landfall van Laurie Anderson en het Kronos Quartet is enerzijds geen vrolijk album, maar we hoeven anderzijds ook niet bang te zijn voor overweldigende somberheid.

Deze review verscheen eerder op 17 april 2018. Lees hem hier helemaal.

Luister naar Laurie Anderson – Landfall met Spotify
Luister naar Laurie Anderson – Landfall (MQA) met Tidal (abonnement vereist)

Leifur James – A Louder Silence

2018 en muziek: Leifur James - A Louder SilenceDit debuutalbum van de Britse muzikant en producer Leifur James op het voortreffelijke Night Time Stories label (ook bekend van hun Late Night Tales verzamelaars) is een complete verrassing. James beheerst – naast de piano – meerdere instrumenten én de studio, en smeedt daarmee een uitermate relaxed, soulvol en jazzy album met hier en daar een vleugje wereldmuziek (de Afrikaanse tekst op Salaninam wordt óók door James gezongen!). De labelnaam indachtig is dit album inderdaad zeer geschikt voor later op de avond. De weidse, transparante productie zorgt voor een wat dromerige sfeer. Het aparte stemgeluid van James zorgt voor een mooi menselijk contrapunt in een erg volwassen klinkend geheel aan sterke nummers, die tijdloosheid ademen en ook na meerdere luisterbeurten nog niets van hun kracht verliezen.

Luister naar Leifur James – A Louder Silence met Spotify
Luister naar Leifur James – A Louder Silence met Tidal (abonnement vereist)

Loxandra Ensemble – In Transition

2018 en muziek: Loxandra Ensemble - In TransitionHet Griekse Loxandra Ensemble is niet voor één gat te vangen. Hun primaire muzikale invloed is weliswaar Grieks, maar kenners weten dat door de eeuwen heen allerlei mediterrane invloeden door de Griekse cultuur zijn geabsorbeerd. Vooral de Arabische guirlandes die voortdurend om de muziek worden gedrapeerd vormen een opmerkelijk contrapunt met de Griekse vocalen van zangeres Ria Ellinidou. Daarnaast is ook de nabijgelegen Balkan duidelijk vertegenwoordigd als inspiratiebron, en zijn sterke Latijns-Amerikaanse en Jiddische invloeden te horen. Zo ontstaat een uiterst verfijnd soort World-Fusion.

Deze review is onderdeel van een trio-recensie die op 17 augustus 2018 verscheen. Lees hem hier helemaal.

Luister naar Loxandra Ensemble – In Transition met Spotify
Luister naar Loxandra Ensemble – In Transition met Tidal (abonnement vereist)

Marianne Faithfull – Negative Capabilities

2018 en muziek: Marianne Faithfull - Negative CapabilitiesMet Negative Capabilities levert Marianne Faithfull, op haar 72e, misschien wel haar persoonlijkste en indringendste album af. Op dit album zingt ze over afscheid nemen, over zonder wrok terugkijken op je leven, over ouder worden en de naderende dood. Muzikale hoogtepunten zijn er genoeg op dit fraaie, zich met een soort waardige kalmte voortbewegende album. In veel van de juichende reviews die het al heeft gekregen wordt haar door ouderdom inmiddels wat breekbare stemgeluid als voornaamste bron van bewondering genoemd, maar ze klinkt wat mij betreft juist nog verrassend als zichzelf. Misschien wat bedaarder, maar zeker niet bejaarder. Hoe dan ook, het is een prachtig album dat zich per draaibeurt dieper in je ziel nestelt.

Deze review is onderdeel van een trio-recensie die op 16 november 2018 verscheen. Lees hem hier helemaal.

Luister naar Marianne Faithfull – Negative Capabilities met Spotify
Luister naar Marianne Faithfull – Negative Capabilities (MQA) met Tidal (abonnement vereist)

Michel Banabila – Just Above The Surface

2018 en muziek: Michel Banabila - Just Above The SurfaceDe uit Amsterdam afkomstige Michel Banabila maakt al jaren interessante en zeer diverse elektronische muziek. Hij is een echte geluidsartiest en beperkt zich niet tot één stijl, de muziek varieert van soundtrack-achtig tot Urban, en van Ambient tot pure Elektronica. Op Just Above The Surface hoor je een uitgebalanceerde samenstelling van (etnische) samples, akoestische instrumenten als blazers en strijkers, en spannende elektronica. De buitenaardse geluidswereld die hij ermee schept is zowel exotisch als extreem uitnodigend, alsof je door verschillende omgevingen op een vreemde planeet loopt. Intrigerend, avontuurlijk en zéér verfijnd geproduceerd. Daarom vind ik het onbegrijpelijk dat Michel Banabila niet véél bekender is, in muzikaal opzicht kan hij zich echt meten met de groten der aarde.

Luister naar Michel Banabila – Just Above The Surface met Spotify
Luister naar Michel Banabila – Just Above The Surface met Tidal (abonnement vereist)

Nadia Struiwigh – WHRRu

2018 en muziek: Nadia Struiwigh - WHRRuNadia Struiwigh is een uit Rotterdam afkomstige DJ/Producer/Designer die al meerdere EP’s en singles op haar naam had staan vóór ze in 2017 debuteerde met het album Lenticular. Die release trok de aandacht van het label Denovali Records, dat bekend staat om de fraaie elektronische producties die ze uitbrengen. WHRRu (een stilistische afkorting van ‘Where Are You’) bouwt verder op het geluid van Lenticular, maar voegt er meerdere verdiepingen aan toe. Het tempo ligt laag, de muziek grenst hier en daar aan triphop, maar er zijn ook duistere vleugjes dance en zelfs Berliner Schule. Zoals vaker bij vrouwelijke muzikanten in de elektronische muziek maakt Struiwigh bij de productie van haar muziek aan de lopende band zeer originele keuzes, ze weet platgetreden paden op een volkomen natuurlijke manier te vermijden. Dat maakt Where Are You tot een heerlijk luisteravontuur dat liefst op een redelijk hoog volume moet worden beleefd.

Luister naar Nadia Struiwigh – WHRRu met Spotify
Luister naar Nadia Struiwigh – WHRRu met Tidal (abonnement vereist)

Nils Frahm – All Melody

2018 en muziek: Nils Frahm - All MelodyEen paar jaar geleden kreeg Nils Frahm de mogelijkheid om zijn studio te vestigen in één van de ruimtes van het gedeeltelijk in onbruik geraakte Funkhaus in Berlijn. Vergelijkbaar – maar dan groter – met de omroepgebouwen die in Hilversum te vinden zijn, zeg maar. In ongeveer twee jaar tijd verbouwde Frahm deze Saal 3 tot de studio aan zijn eisen voldeed. Het eerste album dat hij daar opname is All Melody, dat werkt als een gewéldig klinkend retrospectief uit Nils Frahm’s onuitputtelijke oeuvre vol toetsenliefde, zowel analoog als elektronisch. Hij grabbeltont hierop echter niet alleen uit reeds bestaand werk, hij bewandelt ook nieuwe paden met respect voor oude technologieën. Alleen dát al maakt All Melody de moeite van het beluisteren waard. Zo werden ze – tot voor kort – bijna niet meer gemaakt. Ik weet zeker dat we in de nabije toekomst grote dingen van Nils Frahm kunnen verwachten.

Deze review verscheen eerder op 23 februari 2018. Lees hem hier helemaal.

Luister naar Nils Frahm – All Melody met Spotify
Luister naar Nils Frahm – All Melody met Tidal (abonnement vereist)

Ocoeur – Inner

2018 en muziek: Ocoeur - InnerOcoeur is de ‘nom-de-plume’ van de Franse muzikant en producer Franck Zaragoza. De naam Ocoeur laat zich het beste vertalen met ‘uit het hart’, en zo klinkt zijn weidse en diepe muziek op Inner dan ook. De sfeer is af en toe wat duister, maar nooit echt dreigend. Alsof je zelf de hoofdrol speelt in een spannende film waarin je door buitenaardse doolhoven dwaalt. Wat verder opvalt is dat Zaragoza op dit album duidelijker dan ooit in goed herkenbare stijlcitaten zijn bewondering voor oude Elektronische Meesters – en dan met name Vangelis – niet onder stoelen of banken steekt. Echt een zeer prachtig album, dat een plaats in méér jaarlijstjes verdient dan waar het waarschijnlijk in terecht gaat komen.

Deze review is onderdeel van een trio-recensie die op 19 oktober 2018 verscheen. Lees hem hier helemaal.

Luister naar Ocoeur – Inner met Spotify
Luister naar Ocoeur – Inner met Tidal (abonnement vereist)

Ólafur Arnalds – Re:member

2018 en muziek: Ólafur Arnalds - Re:memberNa een filosofische bespiegeling over het creatieve proces van componeren begon de IJslandse neo-klassieke componist en producer Ólafur Arnalds te werken aan zijn album Re:member. Opmerkelijk is dat hij daarbij gebruik maakte van een aantal op afstand bespeelbare piano’s, zodat hij de strakheid van een elektronische sequencer kon combineren met de organische klank van echte instrumenten, én toevalligheden kon vastleggen en herhalen zodat ze alsnog onderdeel van het arrangement werden. De muziek op Re:member is warm, melancholiek en emotioneel, en ook nog eens prachtig opgenomen. Eentje voor bij de open haard…

Deze review is onderdeel van een trio-recensie die op 19 oktober 2018 verscheen. Lees hem hier helemaal.

Luister naar Ólafur Arnalds – Re:member met Spotify
Luister naar Ólafur Arnalds – Re:member (MQA) met Tidal (abonnement vereist)

Oneohtrix Point Never – Age Of

2018 en muziek: Oneohtrix Point Never - Age OfDe muziek van Oneohtrix Point Never werd nooit gekenmerkt door al te veel respect voor geldende structuren. Daniel Lopatin, de man erachter, lijkt een gezonde afkeer te hebben van bestaande geluiden. Op Age Of trekt hij dan ook weer meerdere bizar gevormde veelkleurige konijnen uit zijn hoed. Maar met zijn vorige album, de soundtrack Good Times, heeft hij kennelijk een zachtere kant van zichzelf ontdekt die hij nu opnieuw de ruimte geeft. Al met al zou Age Of wel eens zijn meest toegankelijke album kunnen zijn, hoewel dat bij Lopatin altijd een zeer betrekkelijke zaak is…

Deze review is onderdeel van een trio-recensie die op 20 juni 2018 verscheen. Lees hem hier helemaal.

Luister naar Oneohtrix Point Never – Age Of met Spotify
Luister naar Oneohtrix Point Never – Age Of met Tidal (abonnement vereist)

Penya – Super Liminal

2018 en muziek: Penya - Super LiminalPenya is een muziekcollectief onder leiding van producer Magnus PI dat percussieve invloeden uit de Afrikaanse en Latijns-Amerikaanse muziekcultuur met elkaar vermengt tot een opwindend geheel. Volgens hun bio hebben ze inspiratie opgedaan in landen als Cuba, Turkije, Marokko, India, Peru en Tanzania, maar op hun debuut Super Liminal voeren moderne, gelaagde Afrikaanse ritmes de boventoon. Het zijn vooral de vocalen van zangeres Lilli Elina die daar een spannende latin-touch aan toevoegen. De muziek is opzwepend, tranceverwekkend bijna, en dwingt zelfs de grootste hark nog tot bewegen. Wat mij betreft was dit DE zomerplaat van 2018!

Deze review is onderdeel van een trio-recensie die op 17 augustus 2018 verscheen. Lees hem hier helemaal.

Luister naar Penya – Super Liminal met Spotify
Luister naar Penya – Super Liminal met Tidal (abonnement vereist)

Ray LaMontagne – Part Of The Light

2018 en muziek: Ray LaMontagne - Part Of The LightHij deed het dit jaar weer, de (B)aardige Bard uit New Hampshire. Hij leverde een schitterend album af. Part Of The Light markeert, na het behoorlijk psychedelische Ouroboros uit 2016, een terugkeer naar zijn meer melodische, folky stijl waarmee hij op Till The Sun Turns Black en Gossip In The Grain menig hart stal. Zijn met veel adem gezongen tenor wordt gedragen door weids galmende arrangementen waarin akoestische instrumenten en elektronica beheerst strijden om de aandacht van de luisteraar. Part Of The Light is, zoals de titel al aan beetje aangeeft, een lichtvoetiger album. De sfeer is hoopvol, soms bijna opgewekt zelfs. Alleen in As Black As Blood Is Blue en No Answer Arrives grijpt hij terug naar de fuzzy psychedelica van Ouroboros, maar dat verstoort de algehele indruk nauwelijks. Dit is gewoon een prachtplaat!

Luister naar Ray LaMontagne – Part Of The Light met Spotify
Luister naar Ray LaMontagne – Part Of The Light met Tidal (abonnement vereist)

S. Carey – Hundred Acres

2018 en muziek: S. Carey - Hundred AcresEr was een tijd dat Sean Carey vooral bekend was als ‘de drummer en pianist van Bon Iver’, maar dat juk heeft hij met zijn twee vorige sterke albums succesvol afgeschud. Hundred Aces ligt in het verlengde van wat we al kennen maar waar we maar geen genoeg van kunnen krijgen. Charmante, kalme kamerfolk met een rijke, voornamelijk akoestische orkestratie en hemelse zang. Bij drie nummers wordt de met veel adem gezongen falset van Sean prachtig aangevuld met het naadloos aansluitende stemgeluid van de Australische zangeres Sophie Payten (bekend onder de naam Gordi). Ook zijn oude bandmaat Justin Vernon (Bon Iver) geeft op en paar nummers nog acte de présence op synthesizer. Een dromerig, fijn geproduceerd album vol betoverende songs en diepe, meerlagige arrangementen.

Luister naar S. Carey – Hundred Acres met Spotify
Luister naar S. Carey – Hundred Acres met Tidal (abonnement vereist)

Submotion Orchestra – Kites

2018 en muziek: Submotion Orchestra - KitesDeze Engelse zevenmansband uit Leeds maakt een verrukkelijke mix van lome elektronische dub, warmbloedige soul en ambient jazz, op onnavolgbare wijze compleet gemaakt en van een menselijke touch voorzien door het verrukkelijke stemgeluid van Ruby Wood Van de epische openingstrack Prism tot de stemmige afsluiter Alone staat dit fantastische album vol met prachtige songs, comfortabel bubbelende dublijnen, knap pianowerk, virtuoze drums en die engelachtige stem. Soms valt alles op zijn plek en heeft een mens even drie kwartiertjes niets anders nodig.

Deze review is onderdeel van een trio-recensie die op 20 juni 2018 verscheen. Lees hem hier helemaal.

Luister naar Submotion Orchestra – Kites met Spotify
Luister naar Submotion Orchestra – Kites met Tidal – (abonnement vereist)

Tangarine – Because Of You

2018 en muziek: Tangarine - Because Of YouTangarine is een Nederlands duo dat bestaat uit Sander en Arnout Brinks uit Assen. De tweeling maakt al sinds hun debuut Between The Lines fijne (akoestische) folkmuziek die soms doet denken aan Simon & Garfunkel. Maar ook de complexere composities van de latere (psychedelische) Beatles albums zijn een bron van inspiratie. Because Of You is gebaseerd op de moeizame ontwikkelingen in hun bijzondere relatie als tweeling én als muzikaal duo. Toen Sander vader werd en Arnout ging scheiden begonnen hun levens minder parallel te lopen. Dat bracht zowel persoonlijke als artistieke strubbelingen met zich mee. In plaats van het duo op te breken en als solo-artiest elkaars concurrent te worden besloten de broers om hun problemen samen in muziek te gieten. Het leverde een prachtig album op, dat vol staat met persoonlijke teksten.

Deze review is onderdeel van een trio-recensie die op 7 december 2018 verscheen. Lees hem hier helemaal.

Luister naar Tangarine – Because Of You met Spotify
Luister naar Tangarine – Because Of You met Tidal (abonnement vereist)

Tor Lundvall – A Dark Place

2018 en muziek: Tor Lundvall - A Dark PlaceTor Lundvall is naast muzikant ook grafisch ontwerper, die liefhebbers zullen kennen als de ontwerper van de albumcovers van de ‘dark folk’ band Sol Invictus. Zijn muziek laat zich het beste omschrijven als deels akoestische Dark Ambient. Wie zijn eerdere werk – en dan met name zijn ‘Seasons Unfold’ vierluik – kent zal merken dat A Dark Place terecht die titel draagt, en ook het artwork is spookachtiger dan we gewend zijn. Dat betekent echter niet dat het een duister album is. De sfeer is vooral ‘nachtelijk’. Ook is er in het merendeel van de tracks ruimte voor een trage, onderhuidse beat, alsof je op een vertraagd afgespeeld gothic feestje verzeild bent geraakt. Alleen albumafsluiter The Next World valt een beetje uit de toon, hoewel het na de duistere dwaaltocht door het labyrint van A Dark Place ook wel lekker is om weer even wat lichters te horen.

Luister naar Tor Lundvall – A Dark Place met Spotify
Luister naar Tor Lundvall – A Dark Place met Tidal (abonnement vereist)

Tunng – Songs You Make At Night

2018 en muziek: Tunng - Songs You Make At NightDe band Tunng is muzikaal nooit voor één gat te vangen geweest, hoewel de meeste recensenten – tot enig vermaak van de band – hen indelen bij de Folktronica. En hoewel het klopt dat Tunng regelmatig klinkt als een folky versie van The Beta Band is hun palet breder en dieper dan folk alleen. Voor hun zesde album Songs You Make At Night keerde mede-oprichter Sam Genders, na een periode van afwezigheid om zich op zijn jonge gezin te richten, terug op het oude nest. En het mag gezegd: zijn zachte, wat hese stemgeluid klopt toch wel héél erg bij de ongelooflijk creatieve, kleurrijke, gelaagde en wat cerebrale – maar tegelijkertijd verrassend toegankelijke – muziek van deze wonderlijke band.

Luister naar Tunng – Songs You Make At Night met Spotify
Luister naar Tunng – Songs You Make At Night met Tidal (abonnement vereist)

2 Reacties

  1. 22-12-2018

    Max, Zoals we van je gewend zijn, heb je weer heel wat mooie albums de review laten passeren. Zoals elk jaar noem een aantal, naast de pareltjes die ik al ken, prachtige “ear openers”. Dank voor weer een mooie lijst! Prettige dagen en alle goeds voor een muziekaal 2019.

    Groet, Vincent

    • 29-12-2018

      Dank voor het leuke compliment Vincent! Het is me ieder jaar weer een genoegen om deze lijst samen te stellen. Er is té veel mooie muziek die buiten de gebaande paden wordt gereleased, dus zijn er mensen nodig die graag buiten die gebaande paden op zoek gaan. Dat kost best veel tijd, maar ik vind het minstens even leuk als over hifi schrijven 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.