Geplaatst door op 17 dec 2018 | 0 reacties

Campfire Audio In Ear Monitors

Consistent Hoge Kwaliteit met Verschillende Technieken

auteur: Max Delissen
download de PDF van deze review – © copyright 2018

Toen Campfire Audio in 2015 als nieuw merk op de markt verscheen bleek al snel hoe krachtig social media kan zijn bij het ontwikkelen van een merk en het uitbouwen van het succes ervan. Oprichter Ken Ball was namelijk geen onbekende in het wereldje van de ‘personal audio’. Hij verkocht onder de merknaam Audio Line Out al meerdere jaren aftermarket hoofdtelefoonkabels, die in de toonaangevende online community Head-Fi een ijzersterke reputatie hebben. Toen hij dus onder de naam Campfire Audio met een eigen lijn In Ear Monitors (IEM’s) kwam die geweldig bleken te klinken was ook die reputatie snel gevestigd. Voor deze review luisterde ik naar vier Campfire Audio IEM modellen uit de serie van acht die Campfire aanbiedt.

Astell Kern AK70 Campfire Audio Andromeda



De selectie

Omdat Campfire Audio met zowel dynamische als balanced armature drivers binnen één serie een ongebruikelijke mix biedt van verschillende weergaveprincipes werd een twee-om-twee selectie gemaakt, waarbij aan de uiteinden van het prijsspectrum een dynamische driver in de IEM zat, en daar tussenin balanced armature drivers. Als bron gebuikte ik de weergaloze Astell&Kern SP1000M muziekspeler, en de IEM’s werden naast hun eigen kabels ook met de Duet Portable kabels van Crystal Cable beluisterd, waar ik een aparte review over schreef. Het wisselen van de kabels is zeer eenvoudig omdat alle Campfire Audio IEM modellen zijn voorzien van 360 graden draaibare MMCX connectoren. De beryllium-koperen geleiders daarvan bieden een robuust en langdurig betrouwbaar contact. MMCX connectoren zorgen voor een comfortabel kabelmanagement en een prettige draagervaring. Ook wisselde ik de meegeleverde siliconen oordopjes af met een eigen setje reeds gebruikte Comply™ foamtips van geheugenschuim. Om een zo eerlijk mogelijk vergelijk te krijgen luisterde ik bij de laatste, meest kritische luistertest steeds met hetzelfde nummer. De keuze daarvoor viel op Nobody Here van Tunng, dat op hun album Songs You Make At Night uit 2018 staat.

Campfire Audio Comet

Campfire Audio CometUiteraard kon het instapmodel Comet niet ontbreken in deze review. De behuizing van hoogglans RVS legt een vertrouwenwekkend gewicht in de schaal. De muziek wordt weergegeven door een custom geventileerde balanced armature driver in een 3D geprinte getunede akoestische kamer. In de OFC koperen en getwiste litze-kabel zit een cylindervormige unit met drie knoppen een een microfoon, waarmee basisfuncties van een aangesloten muziekspeler kunnen worden bediend en waarmee telefoongesprekken kunnen worden gevoerd. De kabel van de Campfire Audio Comet wordt vrij onder het oor gedragen. De verpakking is eenvoudig maar netjes. In de kartonnen buitendoos zit een compacte zwarte, met teddybont gevoerde kunstlederen ‘case’ waar je de IEM in kunt opbergen. Verder zitten er naast een simpele gebruiksaanwijzing en een garantiekaartje ook diverse maten oordopjes van siliconenrubber en geheugenschuim én een schoonmaaksetje in, en de koper wordt zelfs verrast met een coole ‘revers-pin’ met het Campfire Audio logo. Verdraaid veel waar voor je geld, vind ik.

Campfire Audio CometDe klank van de Campfire Audio Comet was ondanks hoge verwachtingen alsnog een verrassing. Met siliconen oordopjes klonk hij vol maar neutraal, met een verrassend diep laag. Er waren veel details te horen, met name kleine mondgeluiden in de vocalen van Tunng’s zanger Sam Genders waren opvallend aanwezig zonder zich op te dringen. De transparantie en dynamiek waren groot voor een IEM in deze prijsklasse. Met oordopjes van geheugenschuim was het draagcomfort iets groter, maar omdat ze de gehoorgang net wat minder goed afsloten was het laag wat slanker. Er was voldoende klankkleur en detail, maar de stem werd een heel klein beetje neuzig. Dat is echter vooral een smaakkwestie, en bovendien speelt de leeftijd van de geheugenschuimpjes ook een rol. Die slijten namelijk vrij snel. En nieuwe exemplaren sluiten beter af dan oude, dus probeer vooral zelf uit wat je het fijnst vindt klinken en zitten.

Campfire Audio Lyra II

De Campfire Audio Lyra II heeft een paars geanodiseerde behuizing van een gegoten, dempende metaallegering. In een speciaal ontwikkelde 3D-geprinte akoestische kamer zit één enkele dynamische driver met een membraan van Beryllium dat volgens de PVD methode (Physical Vapor Distribution) is opgedampt. Een zeer krachtige Neodymium magneet zorgt voor de aandrijving. In de doos zitten dezelfde accessoires als bij de Comet, maar de kabel is anders. In plaats van een OFC exemplaar met bedienings-unit zit bij de Lyra II een getwiste litze-kabel van verzilverd OFC. Deze kabel wordt over het oor gedragen, iets dat van sommige brildragers wat extra gewenning vergt.

Campfire Audio Lyra II

Ondanks dat de Lyra II een andere driver heeft was de klanksignatuur meteen herkenbaar. Alleen klonk hij met siliconen oordopjes voller en krachtiger dan de Comet. Hij gaf meer klankkleur en een preciezer hoog, en de dynamiek en ‘drive’ waren groter. Er was geen spoor van scherpte in het hoog, terwijl het laag krachtiger en dieper was, met meer dynamische contrasten. Er was ook meer fijne detaillering te horen. Met oordopjes van geheugenschuim was de balans opnieuw wat lichter, maar won de weergave aan kracht. Je zou de tonale balans wat neutraler kunnen noemen. Stemmen klonken natuurlijk, met een iets geprononceerder hoog middengebied. De weergave was schoon en snel, dynamisch en levendig, maar er was nét wat minder detaillering, waardoor het geluid minder direct werd.

Campfire Audio Andromeda

Campfire Audio caseDe Andromeda is de meest geavanceerde Campfire Audio IEM met balanced armature drivers die Campfire Audio te bieden heeft. Vijf drivers per kant maar liefst, twee voor het laag, één voor het middengebied en twee voor het hoog, geplaatst in 3D geprinte Tuned Acoustic Expansion Chamber™ (T.A.E.C.). De aluminium behuizing is groen geanodiseerd, maar er is ook een gelimiteerde oplage in hoogglans gepolijst RVS. Omdat Campfire Audio in beide versies dezelfde T.A.E.C. plaatst denk ik dat het grootste verschil de kleur en het iets hogere gewicht van de RVS versie zullen zijn. Vanwege de relatief grote behuizing draag aluminium wellicht wat lichter en comfortabeler. De vormgeving van de wat grotere behuizing maakt het voor sommige luisteraars verstandiger om voor vaster in het oor zittende siliconen oordopjes te kiezen. De kabel van de Campfire Audio Andromeda wordt over het oor gedragen. De accessoires bij de Andromeda zijn hetzelfde als bij de Lyra II, maar de met zacht teddybont gevoerde opbergcase is niet van kunststof maar van echt leer.

Campfire Audio Andromeda

De Andromeda met siliconen oordopjes leverde in mijn aantekeningen de uitroep “Holy Shit!” op. Deze Campfire Audio IEM is een stuk gevoeliger dan zijn kleinere broeders, dus was de output bij dezelfde volumestand van de A&K SP1000M een stuk hoger. Een snelle rekensom leverde al snel het juiste aantal dB’s op waarmee ik het volume moest verlagen om dezelfde luidheid te horen, en toen vielen vooral het gemak en de autoriteit op waarmee de Andromeda de muziek weergaf. Er was meer druk en dynamiek, de kickdrum was bijna fysiek voelbaar in mijn oor. De complete weergave kreeg meer klankkleur en textuur, waardoor de ‘fun factor’ exponentieel toenam. Bij de Andromeda merkte ik helaas dat de oordopjes van schuim niet goed werkten. De afmeting van de behuizing zorgde ervoor dat ik de oordopjes niet diep genoeg in mijn oor kon steken. Hierdoor werd de gehoorgang onvoldoende afgesloten en lekte er zoveel druk weg dat het geheel nergens naar klonk. Daarom geen oordeel over de klank met schuimdopjes. Maar experimenteer daar zelf vooral wél mee, elke oorschelp is uniek van vorm.

Campfire Audio Atlas

Campfire Audio AtlasDe Campfire Audio Atlas is het één na duurste model in het standaard assortiment. Er zit nog één hybride model boven waar zowel balanced armature drivers als een dynamische driver in zitten, en er is nog een custom model dat uitsluitend op bestelling word gemodelleerd op een afgietsel van de binnenste oorschelp en de gehoorgang van de klant. De Atlas heeft een behuizing van hoogglans RVS, waar één enkele dynamische driver van 10 millimeter in zit, met een neodymium magneet en een membraan van ‘Non-Crystalline’ diamant (A.D.L C. = Amorphous Diamond Like Carbon). In de lederen opbergcase zitten naast de gebruikelijke accessoires ook een aantal maten van de speciale Final Audio Design oordopjes. Elk driverpaar wordt uitvoerig getest en binnen extreem nauwe toleranties gematched. De litze kabel met beryllium koperen MMCX connectoren, die is gemaakt van puur zilver, wordt vrij onder het oor gedragen.

Campfire Audio AtlasMet siliconen oordopjes speelde de Campfire Audio Atlas met nóg meer gemak en scoorde hij dik op autoriteit en neutraliteit. Stemmen en akoestische texturen werden ongelooflijk nauwkeurig weergegeven, er was rust en transparantie en het laag was stevig maar prachtig in balans. Als ik niet beter wist zou ik gezworen hebben dat ik een grote over-ear elektrostaat op mijn hoofd had. Serieus, zó goed klonk de Atlas. Opnieuw gaf ik de voorkeur aan siliconen oordopjes boven schuimdopjes. Net als bij de Lyra II gaven de schuimpjes opnieuw een wat lichtere balans, maar wel met duidelijk meer kracht. Het midden was iets geprononceerder en de balans leek wat neutraler. Schoonheid, snelheid, dynamiek en levendigheid konden niet verhullen dat er nét wat minder detaillering was, wat de score op realisme naar mijn smaak nét teveel omlaag haalde.

Concluderend

Deze dwarsdoorsnede van het Campfire Audio IEM assortiment maakt in elk geval twee dingen duidelijk. Allereerst dat Ken Ball verdraaid goed weet waar hij mee bezig is. De Campfire Audio IEM’s bieden allemaal ongelooflijk veel waar voor hun geld. Ten tweede is de klanksignatuur over de gehele serie mooi consistent, en dat is moeilijker te realiseren dan je denkt. Zeker als je dynamische en balanced armature drivers door elkaar gebruikt. De balans is een tikje aan de warme kant van neutraal (wat ik prettig vind), en er zijn dynamiek en laag waar je U tegen zegt. Oók (of juist voorál) bij de instapper Comet, die met onmiddellijke ingang mijn favoriete IEM onder de 300 euro is geworden. De duurdere modellen die ik hier heb getest zijn – zowel subjectief als objectief – nog een stuk beter, maar dat mag je op basis van hun hogere prijs ook wel verwachten. Maar dat Campfire Audio dit als jong merk al zo nadrukkelijk voor elkaar heeft is zeker een extra compliment waard. Een waardevolle aanvulling aan het IEM-firmament dus!

Muziek en Informatie

Meer informatie en prijzen over de beschreven Campfire Audio In Ear Monitors, vind je in onze webwinkel:

Spotify

Tidal

 

Dit document is eigendom van art’s excellence – © copyright 2018

Campfire Audio Atlas

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.