Geplaatst door op 2 jun 2015 | 0 reacties

Final Audio Design Heaven 7 en 8 in-ears

Aanvulling Aan De Bovenkant

auteur: Max Delissen
download de PDF van deze review – © copyright 2015

Eind vorig jaar schreef ik een enthousiaste review over 5 in-ear hoofdtelefoons uit de Heaven serie van het Japanse merk Final Audio Design. De conclusie was duidelijk: een fraai merk met uitstekende klankeigenschappen, waarbij de oplopende prijs van de hogere modellen in de serie steeds goed in verhouding stond tot de prestaties. Er was echter ook een interessant onderling verschil te horen tussen ‘meer audiofiel’ en ‘meer beleving’. Met het verschijnen van de Heaven VII en Heaven VIII heeft de serie een uitbreiding aan de bovenkant gekregen. Zou dat verschil in karakter ook doordringen in de hoogste regionen? Tijd voor een aanvullende review.

Even Voorstellen

Wat ik precies met de hierboven genoemde afwisseling bedoel leg ik later uit, laten we eerst even kennismaken met de nieuwe modellen. In de vorige review heb ik al toegelicht waarom Final Audio Design niet werkt met meerdere drivers, en dat geldt voor de Heaven VII en Heaven VIII net zozeer. Beide in-ears hebben de voor dit merk unieke full-range Balanced Armature driver, een soort piepklein doosje waarin een magneet en spreekspoel zitten, waarbij de spreekspoel echter niet direct verbonden met het membraan dat het geluid produceert. In plaats daarvan brengt de motor een gebalanceerde arm in beweging die via een aandrijfstang een rechthoekig metalen membraan in beweging brengt dat zich in een aparte ruimte binnen het doosje bevindt. Die ruimte is op één plaats open, namelijk bij de poort waar het geluid uit komt. Waar de lagere modellen in de serie hun klankverschillen uit materiaalgebruik van de behuizing en de akoestische afstemming van het Balanced Air Movement principe (BAM) halen doen de VII en de VIII het met nóg geavanceerdere behuizingen en een ‘akoestische weerstand’, wat in feite een passief filter is.

Final Audio Design Heaven 7 in chroom afwerking

MIM

De behuizingen van de Heaven VII en Heaven VIII zijn gemaakt van metaal dat is gevormd in een proces dat zij MIM noemen, wat staat voor Metal Injection Moulding. Metaaldeeltjes worden gemengd met een speciaal soort hars en in een oven onder grote druk en extreme hitte tot een keihard en volkomen amorf materiaal gebakken. Het voordeel is dat je er elke vorm mee kunt maken die je wilt. Final Audio Design kiest voor een vormgeving waarbij de achterkant van de oorstukjes een ingewikkeld reliëfpatroon krijgt. Ik vind het bij de matzwarte en de verchroomde uitvoering van de Heaven VII wel mooi. Bij de goudkleurige Heaven VIII ontstaat echter een bepaald bling-gehalte waar ik even aan heb moeten wennen. Toch zou ik altijd de voorkeur geven aan de Heaven VIII. En waarom dat is leg ik graag even uit.

Final Audio Heaven 8

Final Audio Heaven 8

Karakterverschillen

Ik had beloofd om even terug te komen op de interessante afwisseling tussen audiofiel en beleving die ik in de review van de lagere typenummers in de Heaven serie constateerde. Bij het beluisteren daarvan viel me namelijk op dat sommige modellen een duidelijk ander karakter hadden. De IV en de V ‘Aging’ klonken vol en dynamisch, terwijl de V fijnzinniger was en iets meer op detaillering getuned. De VI combineerde al die eigenschappen en was duidelijk de beste uit de serie, maar dat liet hij pas écht horen nadat hij op een goede portable hoofdtelefoonversterker was aangesloten.

Luisteren Final Audio Design Heaven VII

Final Audio Heaven 7

Final Audio Heaven 7

Omdat de Heaven VII en Heaven VIII respectievelijk 50 en 100 euro duurder zijn dan de VI besloot ik deze keer geen halve maatregelen te nemen en mijn iPhone 6 middels de Apple Lightning to USB Camera Adapter en de soepele, bij de iFi Nano iDSD meegeleverde USB kabel op die fijne, kleine USB-hoofdtelefoonversterker annex DAC aan te sluiten. Dat leverde naast een wat zwaardere binnenzak vooral een enorme geluidswinst op. De meegeleverde siliconen oordopjes werden zoals altijd vervangen door de veel beter afsluitende geheugenschuimpjes van Comply Foam. De muziek kwam van het verrukkelijke album Dark Days Exit van de Zuid-Afrikaanse muzikant Felix Laband. Zijn muziek is érg goed opgenomen en bevat veel tonale en ruimtelijke informatie, maar hij is vooral heerlijk melodieus en heeft een weidse sfeer.

Felix Laband

Felix Laband

Voor deze review zoom ik in op de laatste track van dat album (Minka. And The Notes After). Die begint met een stevig aangeslagen melodie op een kleine xylofoon, en als de weergave klopt hoor je behalve de metalen staafjes die de toon maken ook het hout van het frame. De Heaven VII laat dit duidelijker horen dan de Heaven VI, die tevoren als referentie en uitgangspunt nog een keer werd beluisterd. Er is meer gewicht (of noem het ‘druk’) in de weergave, meer ‘toon’ en klankkleur en de tastbaarheid is groter. Voor de meerprijs van 50 euro is de Heaven VII duidelijk de betere hoofdtelefoon, hoewel hij gevoelsmatig ook wel een beetje ‘audiofieler’ is dan de VI. Dat blijkt vooral als even later in de track de drumbeat en de elektronische bas invallen. Die staan als een huis, maar ze hadden naar mijn smaak nog nét wat meer ‘ballen’ mogen hebben. Bij andere muzieksoorten, zoals akoestische jazz of klassiek, is de Heaven VII echter extreem neutraal en transparant, terwijl er echt voldoende druk in het laag te horen is.

Luisteren Final Audio Design Heaven VIII

Final Audio Heaven 8

Final Audio Heaven 8

Grappig genoeg klinkt de nog eens 50 euro duurdere Heaven VIII inderdaad wat voller en warmer dan de VII. Het verschil is niet groot, maar er is duidelijk iets meer ‘beleving’. De transparantie en dynamiek die de VII ook al in ruime mate liet horen worden nu aan de onderkant aangevuld met nét dat beetje extra ‘grunt’ dat ik bij de V ‘Aging’ ook al lekkerder vond dan bij de V. De Xylofoon in de track van Felix Laband klinkt gewoon échter, omdat de warme ondertoon van het houten frame beter hoorbaar is. Als de drums en het laag invallen is er overduidelijk meer fundament. Zonder dat dat ook maar één moment ten koste gaat van de transparantie en de snelheid. Die zijn – net als bij de VII overigens – fantastisch. Ook bij andere muzieksoorten scoort de VIII op punten nóg hoger dan de VII, met meer warmte en tastbaarheid.

Concluderend

Er zijn niet veel in-ears die zich klankmatig kunnen meten met grote over-ear hoofdtelefoons. Vaak missen ze een bepaald gemak in de weergave. Daarmee bedoel ik niet dat ze geknepen of geforceerd klinken, maar een grotere hoofdtelefoon kan zichzelf klankmatig nét wat beter wegcijferen en de muziek letterlijk en figuurlijk meer ruimte geven. Maar de Heaven VII en Heaven VIII van Final Audio Design treden wat mij betreft toe tot de elite-klasse van in-ears die dat dus wél kunnen. Mits je bereid bent om voor mobiel gebruik te investeren in een goede hoofdtelefoonversterker. De iFi Nano iDSD is daarbij een heel aardig uitgangspunt, maar de aanzienlijk betere Micro iDSD zal de weergave naar verwachting nog een flinke extra boost geven. High End voor onderweg? Final Audio Design maakt het mogelijk…

Extra informatie

Voor meer informatie en prijzen over de beschreven Final Audio Design Heaven 7 en 8, zie onze webwinkel:

Spotify