Geplaatst door op 16 nov 2017 | 0 reacties

iFi iGalvanic3.0 versus iUSB3.0

Deel 2: Ieder voor zich of samen méér dan de som der delen?

auteur: Max Delissen
download de PDF van deze review – © copyright 2017

In het eerste deel van deze review onderzochten we wat de nieuwe iFi nano iGalvanic3.0 te bieden heeft. We zouden er als een soort tussentijdse conclusie over kunnen zeggen dat de werking van deze unieke USB3.0 galvanische ontkoppelingsmodule duidelijk hoorbaar was, en dat we er daarom beslist positief over waren. De iFi micro iUSB3.0 is echter een directe concurrent binnen het eigen assortiment, en die vergeleken we voor dit tweede deel van de review niet alleen met de nano iGalvanic3.0, maar we onderwierpen ook verschillende combinaties van beide apparaten aan een grondige luistertest.

Regen2-re-clock-rebalanceVan iGalvanic3.0 naar iUSB3.0 zónder iDefender3.0 (6)

Dat de iFi iGavanic3.0 een heilzame uitwerking op de weergave had stond wat ons betreft wel vast. En met wat tweaken wisten we er nóg meer uit te persen. Daarom werd het tijd om de verschillen tussen de nano iGalvanic3.0 en de micro iUSB3.0 te gaan beluisteren. De micro iUSB3.0 heeft immers een nóg lagere ruisvloer én biedt de mogelijkheid om met de iFi Gemini3.0 USB kabel de data en de opgeschoonde 5V USB Power van elkaar te scheiden. Omdat de micro iUSB3.0 zélf schone USB Power genereert kon de iDefender3.0 uit de keten voor deze luisterdoorgang. We luisteren nu feitelijk naar dezelfde setup als bij de vierde luisterdoorgang, maar nu dus met een ander kastje in de USB keten.

Het verschil tussen de iFi iUSB3.0 en de iFi iGalvanic3.0 is niet subtiel. In het voordeel van de iUSB3.0 welteverstaan. De performance van Melanie de Biasio is bij deze zesde luisterdoorgang opeens een stuk betrokkener, alles staat meer op de voorgrond en we staan dichter bij de muziek. De weergave is een stuk kleurrijker. Niet per se audiofieler, maar er is méér muziek. Bij Tori Amos horen we iets minder detail in de vleugel, maar de Bösendorfer heeft aan kracht gewonnen en de hele mix is ruimtelijker geworden en verder naar voren gekomen. Als het ons doel was geweest om vast te stellen welk apparaat – op zichzelf staand – zinvoller is, dan zou de (overigens wel duurdere) micro iUSB3.0 met gemak winnen.

iFi micro iUSB3.0

Waarom eigenlijk USB3.0?

Waarom zet iFi met de nano iGalvanic3.0 en hun nieuwe Mercury en Gemini USB3.0 kabels zo nadrukkelijk in op USB3.0? Niemand anders lijkt zich daar nog druk over te maken. Toch zijn er wel een paar goede argumenten voor. Bijvoorbeeld omdat de markt zich wel degelijk in de richting van USB3.0 lijkt te bewegen. Steeds meer laptops, (mini-) en NUC’s zijn ermee uitgerust. Dus is het logisch om een USB accessoire als de iFi nano iGalvanic 3.0 toekomstvast te maken door óók USB3.0 technologie in te gebruiken. Die is immers ‘downward compatible’, dus de meerderheid van de gebruikers die het nog met USB2.0 moet doen hoeft zich geen zorgen te maken. 

Het tweede argument om USB3.0 te gebruiken is omdat de data-snelheid bij USB 3.0 tien keer zo hoog ligt als bij het USB2.0 protocol. Bij internetradio en gewone tweekanaals 16/44.1 bestanden is USB2.0 ruimschoots voldoende, maar bij hogere bitrates en samplingfrequenties kan het interessant zijn om dat stukje extra reserve dat USB3.0 biedt wél beschikbaar te hebben. Er zijn steeds grotere audiobestanden te vinden op internet. Sommige PCM files hebben de extreem hoge resolutie van 32bit/768kHz, en achtvoudige DSD512 zit er ook aan te komen. Ook zijn er mensen die al hun muziekfiles upsamplen naar zo’n hoge resolutie. Vooral in een multiroom-systeem waar meerdere streams met deze extreem hoge resolutie tegelijkertijd uit een software-player als Roon worden geperst gaat USB2.0 onherroepelijk steken laten vallen in de vorm van dropouts en vastlopers. 

USB3.0 is dus (nog) niet voor iedereen relevant, maar je kunt het volgens de visie van iFi maar vast aanbieden. In een tijdperk waarin technologische ontwikkelingen elkaar in steeds hoger tempo opvolgen is het prettig als hardware een aantal stappen vóór ligt op de huidige stand der techniek. Daarom dus de USB3.0 compatibele accessoires en de USB3.0 kabels.

iFi Mercury3.0 USB cable

Met de iDefender3.0 (7)

Min of meer voor de grap staken we voor de zevende luisterdoorgang de iDefender3.0 mét de iPower 5V opnieuw in de Aries Mini. En hoewel we er eigenlijk niet veel van verwachtten was er bij Tori Amos net wat meer detail te horen in de vleugel en de stem, en nam de ruimtelijkheid wat toe. Bij Melanie de Biasio nam de betrokkenheid zodanig toe dat het leek alsof ze speciaal voor ons een concert gaf.

Volle bak, de keten met álles. Het summum? (8)

Toen we wisten dat een enkele micro iUSB3.0 een betere performance gaf dan een enkele nano iGalvanic3.0 werd het tijd om voor de achtste luisterdoorgang een volledige keten samen te stellen waarin beide apparaten figureerden. We realiseerden ons óók meteen dat het in praktische zin een nogal lange en kostbare keten werd, maar we wilden het gewoon testen voor onze lezers. De keten zag er als volgt uit (even diep ademhalen…): Auralic Aries Mini, iDefender3.0+iPower 5V, Mercury3.0 USB, micro iUSB3.0, Gemini3.0 USB, nano iGalvanic3.0, AudioQuest Carbon USB en Chord 2Qute. Als de aangesloten da-converter géén eigen voeding van 5 Volt heeft voor de USB ingang moet je de iUSB3.0 en de iGalvanic3.0 en de bijbehorende kabels in de keten trouwens omdraaien, maar daar komen we zometeen nog apart op terug.

iFi nano iGalvanic3.0 micro iUSB3.0 setup

Vol verwachting startten we de track van Tori Amos, maar al vrij snel keken we elkaar aan met een blik van: ‘hier lijkt iets mis te gaan’. Het was allemaal héél erg schoon en strak en audiofiel, maar we misten een stukje betrokkenheid. Bij Melanie de Biasio werd de weergave meer ‘matter of fact’, een beetje afstandelijk dus. De stem had minder kleur en de ruimtelijkheid werd smaller. De weergave was aan de ene kant wel degelijk schoner geworden, maar wat we aan de andere kant kwijt waren leek op hetgeen we juist wónnen toen we van de iGalvanic3.0 overschakelden naar de iUSB3.0. Hieruit concludeerden we dat de iGalvanic3.0 onder de streep een afstandelijker karakter heeft dan de iUSB3.0.

Zonder de iDefender3.0 (9)

Om er zeker van te zijn dat de iDefender3.0 met zijn 5V iPower niet debet was aan het minder betrokken karakter verwijderden we hem voor een ongeplande negende luisterdoorgang. Bij de track van Melanie de Biasio hoorden we dat het karakter wel een stukje warmer en betrokkener werd, maar het niveau van alleen de iUSB3.0 werd nog steeds niet bereikt. Dit was hem dus blijkbaar niet…

De iUSB3.0 en de iGalvanic3.0 omgedraaid, mét iDefender3.0 en Mercury3.0 USB (10)

iFi iDefender3.0Goede raad was duur. We hadden gehoopt dat deze door iFi zelf aanbevolen configuratie alle voorgaande uit het water zou blazen, maar dat viel dus een beetje tegen. Al redenerend kwamen we tot de theorie dat het laatste apparaatje in de keten dus een grotere invloed had op de weergave. In de negende luisterdoorgang was dat dus de minder betrokken klinkende nano iGalvanic3.0. Daarom besloten we een tiende luisterdoorgang te doen met de volgende keten: Auralic Aries Mini, iDefender3.0+iPower 5V, Mercury3.0 USB, nano iGalvanic3.0, Mercury3.0 USB, micro iUSB3.0, AudioQuest Carbon USB en Chord 2Qute. We kozen er bewust voor om de AudioQuest Carbon USB niet te vervangen door de Gemini3.0 USB, omdat we dan niet zouden weten of een eventuele verandering zou komen door het omwisselen van de kastjes of door het andere karakter van de kabel.

Power StationAl snel bleek dat onze theorie klopte, en de gok om de kastjes om te ruilen pakte geweldig uit. Zelfs met een ‘gewone’ Mercury3.0 USB in de keten in plaats van de Gemini3.0 USB (dat ging in deze configuratie uiteraard niet) was de betrokkenheid die we eerder bij Tori Amos hoorden helemaal terug. We kregen als bonus zelfs nóg meer rust. Alles werd schoner en evenwichtiger, met een groter en opener beeld, waarbij het ons in volle passages ook nog opviel dat er veel meer controle was en alles rotsvast náást elkaar stond in plaats van een beetje in elkaar over te lopen.

Zeker weten? (11)

Tot slot luisterden we nog een keer naar alleen de iUSB3.0 én de complete keten van de tiende luisterdoorgang. Hiervoor gebruikten we de track Rebecca van Grails. Daar zit een bepaalde ‘ruis’ in de achtergrond die bij de iGalvanic3.0 toch vooral als ruis klonk, maar bij de complete keten zijn ware aard prijsgaf: regen. En dát, lieve luistervrienden, is waar we het allemaal voor doen: de opwinding die je voelt als je die regen herkent.

Conclusie

Hoewel de luistersessie van deze review op een ware uitputtingsslag uitdraaide waren we tóch blij dat we het zo aangepakt hadden. Omdat we een aantal zeer interessante conclusies konden trekken. Ten eerste dat de iFi nano iGalvanic3.0 absoluut een waardevolle toevoeging is in de USB Audio keten, maar dat je wel gecharmeerd moet zijn van het schone geluid dat hij produceert. We kunnen ons voorstellen dat hij door die verregaande neutraliteit ook zijn weg naar de opnamestudio zal vinden, maar of het de ‘Heilige Graal’ van de USB audio is durven we niet te zeggen. Ten tweede hoorden we dat de nieuwe USB 3.0 kabels van iFi een stuk beter klinken dan hun voorgangers, maar dat ze een wat warmer karakter vertonen dat moet passen bij je smaak en set. Ten derde konden we vaststellen dat de iFi micro iUSB3.0 méér doet dan de iFi nano iGalvanic3.0, wat uiteraard ook wel te verwachten was vanwege de hogere prijs van de iUSB3.0. Maar goed, het gaat om een significant verschil in klankkarakter, en daar kun je slim gebruik van maken.iFi nano iGalvanic3.0De laatste conclusie is tweeledig: allereerst dat het samenvoegen van de nano iGalvanic3.0 en de micro iUSB3.0 absoluut een meerwaarde kan geven, maar (ten tweede) dat je daarbij wel rekening moet houden met de volgorde waarin je de keten opbouwt. Het laatste apparaatje in de keten is het meest bepalend voor het karakter van de weergave, en als dat de iGalvanic3.0 is krijg je een wat minder betrokken resultaat. Rest de vraag of zo’n hele keten (die een slordige 1300 euro duurder is dan een enkele Mercury3.0 USB kabel) het geld en de moeite waard is. Laten we die beantwoorden met een metafoor. Zodra het over USB audio gaat ontstaat er in de audiofiele gemeenschap een golf van verontwaardigde afkeer, en alles dat je aan USB accessoires toevoegt om de weergave te verbeteren is het ultieme ‘bewijs’ voor de inferioriteit van USB audio. Mensen die dat roepen zijn vaak verstokte analoogliefhebbers, die hun element van duizenden euro’s in een headshell van grafeen hebben hangen, de arm van eveneens duizenden euro’s hebben ze voorzien van haardunne, maar wél geheel doorlopende zilveren draadjes die een fortuin kosten. Die zijn dan weer aangesloten op een peperdure, uiteraard van zilverdraad gewikkelde step-up trafo, die middels een dikke (zilveren, what else?) interlink is verbonden met hun rijkelijk van NOS jaren ’50 Amperex Bugle Boy buizen voorziene losse phonotrap. De vraag of je het element niet nét zo goed rechtstreeks op een ingebouwde phonotrap van een geïntegreerde versterker van een paar honderd euro kunt aansluiten wordt beschouwd als blasfemie. En daar wilden we het wat conclusies betreft eens bij laten.

Muziek en Informatie

Meer informatie en prijzen over de beschreven iFi nano iGalvanic3.0, vind je in onze webwinkel:

Spotify

Tidal

 

Dit document is eigendom van art`s excellence – © copyright 2017

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.